Tuesday 20 September 2011

Pening Nak Bahagi Tanah

Assalamualaikum WBT.
Seorang lelaki kategori warga emas mempunyai empat cahaya mata. Keempat-empatnya merupakan anak lelaki. Keempat-empat anak lelaki tersebut agak tipis sifat kompromi dan toleransi. Perkara yang titik-bengik menjadi sesuatu yang besar. Pendek kata sukar nak diajak kira bicara. Lelaki tua itu mempunyai sebidang tanah yang luasnya sekangkang kera berbentuk L. Rujuk rajah di bawah.

Tatkala memikirkan sikap dan kerenah anak-anaknya, lelaki tua itu bertambah pening. Persoalannya, bagaimanakah nak bahagikan tanah tersebut kepada keempat-empat anaknya dalam BENTUK DAN SAIZ YANG SAMA. "Aduh, pening aku!", getus lelaki tua tersebut. "Kalau aku bahagi tanah ini tak sama saiz dan bentuknya, tentu perrang (berperang) besar anak-anak aku ni.". "Ni silap aku juga sebab tak asuh anak-anak aku supaya bertimbang rasa dan tak kirra (berkira) sangat.". Bolehkah kalian membantu lelaki tua itu menyelesaikan kekusutannya. Fikir punya fikir, akhirnya lelaki tua itu ada satu idea untuk membahagikan tanah tersebut kepada empat bahagian yang sama saiz dan bentuk. Nak tahu bagaimana? Sila muat turun di sini.

No comments:

Post a Comment