Monday 19 September 2011

Sunat je ...

Assalamualaikum WBT.
Baru-baru ini masa bulan Ramadan 1432 H anak aku yang ke-3: Fahmi (10 tahun) ada bertanya;
Fahmi: Ayah, kalau buka puasa takpe kalau tak makan kurma?
Aku: Bakpe pulak? Kan sunat makan kurma masa buka puasa.
Fahmi: Tapi, sunat je ayah. Kalau tak buat takpe. Tak berdosa.
Aku: (Dalam hati) Betul jugak ... . Macamane nak terangkan?
Aku: Tu yang silap, abang (panggilan untuk anak aku tu: Fahmi).
Fahmi: Bakpe pulak? Kan sunat je. Tak berdosa.
Aku: Abang kena kata begini, sunat kalau dibuat dapat pahala. Kalau tak buat tak dapat pahala, bukan takpe dan bukan tak berdosa. Barulah kita ada semangat nak buat yang sunat. Betul tak, abang?
Fahmi: (Dia senyap je, macam tak puas hati)
Aku: Bakpe, bang. Ke tak puas hati?
Fahmi: (Dia angguk kepala. Masih tak bercakap)
Aku: Gini abang. Kita kena kata gitu barulah kita rasa amat rugi sekali kalau tak dapat pahala. Sedangkan senang je kalau nak dapat pahala. Jadi kalau tak buat, pahala kurang. Kalau pahala kurang, bekalan mati kita kurang. Kalau bekalan mati kurang dan dosa kita banyak, apa yang terjadi?
Fahmi: Okey ah, ayah. Betul jugak. Abang nak makan kurma banyak masa buka puasa. Dapat pahala banyak. Kalau makan sikit, pahala sikit.
Aku: Loyar buruk, abang ning!
Fahmi: Gurau je ...
Aku: (Dalam hati) Aku pun kadang-kadang terasa berat dan malas nak buat yang sunat. Tapi pandai sangat nak bagi nasihat. Aku pun kena ubah paradigma tentang sunat ni. Barulah terasa amat rugi sekali kalau tak buat yang sunat sedangkan peluang berbuat sedemikian terbentang luas. Nak baca doa lepas solat, biar dulu sebab nak cepat. Nak bagi salam kat orang, segan sebab tak kenal. Nak baca al-Quran, tak sempat banyak nak buat tugasan. Nak senyum kat orang, malaslah dia pun tak senyum kat aku. Nak bagi nasihat kat kawan yang buat salah, segan nanti dia kata aku skema sangat. Rugi, rugi, aku ...

No comments:

Post a Comment